tisdag 1 juni 2010

Vänta med Destinationsarbetet så såren hinner läkas

Turismen var uppe på Vimmerby kommunfullmäktige igår då VD:n Birgitta Bergqvist i VTN AB (Vimmerby Turism och Näringsliv AB) föredrog ett förslag om Destinationsutveckling. Hon ville ha 3 MIO under totalt 3 år för konsultarbete att utveckla Vimmerby som destination.
Jag satt på läktaren och lyssnade och är glad över att Birgitta Bergqvist tar initiativ. Det är jättebra, hon var entusiastisk och gjorde en bra presentation. (Inom parentes: det är roligt att se VD:ar i del- eller helägda kommunala bolag visa entusiasm!)

Tyvärr förstod inte Krister Segergren (mp) riktigt vad det rörde sig om och sannolikt var det fler som efteråt inte förstod. Kanske var det också så att man måste vara lite "inne i branschen" för att förstå fullt ut.
Moderaterna yrkade återremiss och det var bra. Just på grund av att all information inte landat hos beslutsfattarna, likaså att det fattades en del information.
Jan Henriksson (s) ville ha beslut i juni men jag tycker att även detta är att gå fram för fort.
Jag tycker det fanns både bra och dåligt i förslaget. Ska försöka redovisa min personliga ståndpunkt i följande resonemang:

1) Förslaget var dåligt underbyggt. Enbart en offert hade lämnats. Referenserna namngavs bara, ingen hade läst referensernas uttalanden. Återremissen var rätt.

2) Beslut bör inte tas i juni av flera skäl:
a) Oklart om denna upphandlingen följt LOU. Visserligen är VTN ett bolag ägt till 70% av näringslivet, inte desto mindre innebär miljoner från kommunen att det ur kommunens perspektiv borde upphandlas eftersom man uppdrar åt det p r i v a t a bolaget VTN AB.
b) Destinationsarbetet handlar om att gjuta samman Vimmerby. Då bör politikerna vara eniga och ingen emot. Det talar emot Henrikssons förslag om beslut i juni
c) Beslut om pengar mitt under ett budgetår är aldrig bra. Utgifter ska sättas mot andra utgifter, anslag bör ges i budgetarbetet i höst.

3) Bergqvists ambition bygger på en undersökning från Resurs AB, som in sin tur bygger på antaganden om köpkraft, där köpkraften definieras som en person, oavsett ålder, oavsett bostadsort. Av detta drar man slutsatsen att Vimmerbys samlade restauranger skulle sälja för 70 miljoner kronor mer om man jämför köpkraften. Alla som är insatta vet att om så alla tio restauranger i denna lilla kommun skulle ha öppet dygnet runt skulle man inte kunna sälja för 70 miljoner ytterligare. Det motsvarar, antar jag, en ökning med flera hundra procent! Anledning är att 90-åriga Elsa i Vimmerby inte är lika benägen att besöka en restaurang vilket 23-årige studenten Erik i Linköping. Slutsa är.
Slutsatsen Bergqvist drar är orimlig när hon säger att det beror på för dåligt utbud att vi inte säljer för 70 miljoner mer restaurangmat i kommunen. Istället kanske slutsatsen är att restaurangnäringen sannolikt ÖKAT sin omsättning från i fjol. Om det sägs inget alls. Bara att man inte svarar upp mot köpkraften, vilken naturligtvis är olika i en universitetsstad än på landsbygden, där det råder akut brist på 20-30-åringar, den grupp som mest besöker restauranger.
Bergqvist slutsats var alltså att det saknades utbud. En klar nedvärdering av den samlande restaurangnäringen av turistchefen, som jag givetvis inte vill kommenmtera annorlunda än att man lyckats ta busslaster med folk från restauranger i exempelvis Västervik. Men någon djupare undersökning där restaurangnäringen själva deltagit finns inte.

4) Resurs undersökning säger att hotellbeläggningen minskat.
Inte på grund av lågkonjunktur sommaren 2009, jämfört med sommaren 2008, enligt Bergqvist tolkning, utan att det saknas hotellutbud. Hon kan inte mena rum, för det finns nästan 500 stycken hotellrum på 15.000 invånare, alla med cirka 80 % tomt i snitt över året.
Utan Bergkvist menar det också Kjell-Åke Hansson tidigare sagt, att vi saknar 5-stjärniga hotell i kommunen och att det finns behov av 230 sådana nya femstjärniga rum 365 dagar om året. Det finns ingen undersökning av hur många av ALV:s gäster som efterfrågat 5-stjärniga hotellrum. ALV har ju själva istället valt att bygga en majoritet av de enklaste och billigaste campingstugorna och kompletterat med stugor med dusch/wc.
I Vimmerbys omgivning i cirkeln Linköping-Jönköping- Växjö-Kalmar finns heller inga 5-stjärniga hotell vad jag vet, men har kanske fel där? Flera hotell i Vimmerby har 4-stjärnig standard september-maj, och uppfyller kraven på 4 stjärnor juni-augusti i och med dygnet runtbemanning, dock med 3-stjärnig prissättning. Detta läggs inte med i bedömningen. Det är förvånande att Bergqvist också säger "Man (turister, besökare) söker bättre restauranger och hotell och där har Vimmerby inte mycket att sätta emot". Jag hoppas att Turistbyråns personal inte har den inställningen när man tar emot telefonsamtalen på morgonen. Och jag tycker inte det finns några undersökningar som stöder det påståendet.
Om ALV vill bygga hotell är det i och för sig bra. Det är investeringspengar i kommunen och det är bra att det investeras här. Jag förstår också om ALV vill äga hotell (vilket kommunen inte ska göra) , det kompletterar deras egen boendeanläggning och det är sommartid en lönsam affär. Jag litar också fullt ut på att ledningen där göra sina ekonomiska bedömningar innan man startar upp.
Men förespråkar VTN:s VD ett nytt hotell tycker jag att analysen av de undersökningar som finns är orimligt tunn. ALV:s beslut kommer sannolikt att byggas på andra kriterier.
För att "gjuta samman" Vimmerby tror jag framförallt kommunen och kommunens företrädare ska sluta prata som om man fortfarande styrde ALV. Låt ALV sköta sitt och försök istället att samarbeta med dem för gemensam vinning. Kommunens arbete måste vara inriktat på varumärket Vimmerby.

5) Anledningen till att ett dyligt Destinationsarbete inte kommer att fungera just nu är flera. Enligt min uppfattning följande:
a) Allt för många aktörer söker strid med andra enbart i syfte att få till en hotelletablering vid ALV. Det finns dolda agendor, svårbegripliga för politikerna som kastas som pjäser i ett spel mellan aktörerna. Senast inbegreps också organisationen Företagarna i detta spel genom att man ekonomiskt gav stöd till utgivningen av en bok, utgiven av Linköpings Universitet, som smutkastar flera i Vimmerbys näringsliv (bland annat mig genom att ljuga och säga att jag startat Roxx tack vare ALV:s tillkomst vilket alla förstår och vet är en stor lögn) och också lokaltidningen och dess enskilda medarbetare. Också Sparbankssiftelsen stödjer utgivningen av smutskastningen vilket är ytterst märkligt. Just detta stöd till texter som är osakliga och osanna, utgivna i bokform, förvärrar ett Destinationsarbete och en nystart efter ALV-affären som rivit upp djupa sår på grund av några enskilda politikers klumpiga agerande.

6) Under sex månader 2010 - januari till juni i år -ska alla frågor pressas igenom före valet. Vad är man rädda för? Att det ska bli nya politiker i kommunen efter valet?
Bergqvists ambition är, återigen, bra. Men den är inte timad. Den ska ske i januari 2011 då en ny mandatperiod och budgetperiod inträder. Man kan inte sammangjuta Vimmerby just nu, kommunen är för splittrad. Sedan den stora 18 månader långa debatten om ALV:s försäljning har inte alla aktörer i kommunen vänt blad och sagt sig beredda till samarbete.
Det är patetiskt att se kommunstyrelsens ledamöter agera som om ingenting har hänt, utan en enda tentakel ute i näringslivet för att känna efter temperaturen. Det är bitterhet hos många. Och valet måste passera för att nya tag ska kunna tas. Näringslivet, inte bara besöksnäringen, är en viktig del i att gjuta samman kommunens agerande i ett Destinationsarbete. De reagerar inte längre på hurtiga rop som "Kom, vi ska satsa, vi ska gå åt samma håll!" eftersom de inte under fyra år haft någon uppmärksamhet och är inriktade på tjänstemännens och politikernas dåliga attityder till dem i det vardagliga arbetet. Därför ligger kommunen på 233 plats av landets 290 kommuner i näringslivsrankingen.
För att näsan ska kunna vändas åt rätt håll på alla, måste nya politiker in i kommunen, tjänstemännen fortbildas, ändrade attityder måste synas - och alla sådana här "sladdar" som exempelvis boken som kom nu, och som presenteras på kommunens anläggning Näs, en bok som splittrar företagen, måste ha passerat. Typiskt är att kommunens politiker applåderar kritik mot lokaltidningen, man skrattar åt smutskastande formuleringar mot sin egen lokaltidning ena stunden - och tror sedan att man i nästa stund kan gjuta samman Vimmerby och säga att nu ska alla med på tåget. Det råder stor naivitet hos kommunens politiker, det är ställt utom allt tvivel.
Jag har över 20 år jobbat professionellt, bland annat med storföretag som Atlas Copco, Metsä Tissue, Europamöbler och flera aktörer i den offentliga sektorn och aldrig mött någon aktör som vill gjuta ihop en organisation, ett samhälle, genom att utesluta och skratta åt media och publicister. Det är så naivt så man tar sig för pannan!
Det är media och publicisterna som är en viktig del i navet på ett dylikt destinationsarbete!
Att man inte förstått detta visar i vilken liten värld somliga rör sig.

Att Företagarna lokalt inte förstått vem eller vilka som slåss för kommunen, och därmed dom själva, är en sak. Det får man ta i en intern debatt, för jag tror en och annan eld tänts där också nu. Likaså att Sparbanksstiftelsen är med och lägger ved till brasorna som brinner, och som tänts av ensidiga intressen. Kanske kommunen också lagt pengar till smutskastningen, vad vet jag?
Att i det läget genomföra ett Destinationsarbete som ska sammangjuta Vimmerby är som att slänga pengarna i sjön.
Konsulterna kommer att få stora problem att jobba seriöst i det rådande klimatet, det inser nog de flesta.

Nej, processen är inte timad. Den var på bra och positiv väg innan Linköpings Universitet gav ut sin bok, men sannolikt grävde initiativtagarna och påhejjarna en grop åt både sig själva, och Vimmerby, istället.
Tyvärr för Vimmerbyborna, skulle jag vilja tillägga.
Jag vet vad en lokaltidning betyder. Har man inte media med sig i förändringsprocesser så är det dödsdömt. Det innebär inte att lokaltidningen ska undgå saklig kritik, men att kritisera dess medarbetare, dess ägare och dess journalistiska manér är inte rätt metod.
Framförallt inte då de öppnat spalterna för alla åsikter i just ALV-affären, ingen uteslöts.
Rätt metod är att rikta in sig på sakförhållande. Sakförhållandet är att ingen refuserats i debatten om ALV-försäljningen, men detta faktum understryks inte i bokens avsnitt som berör lokaltidningen.
Det är sorgligt att så lärda människor, som till och med är universitetslärare, inte fått det klart för sig och inte heller intar en kritisk hållning till de som viskar i deras öron så att till och med osanningar präntas.
Vem som gett dem uppdraget tillhör väl också den dolda agendan.

Hade jag suttit i kommunfullmäktige nu hade jag tagit Destinationsfrågan till budgetarbetet i höst och anslagit pengar till VTN AB i budgeten för 2011, med följande frågor positivt besvarade:
- Det ska ske en offentlig upphandling.
- Timtaxan ska redovisas för konsulterna.
- Ett förbud mot överskridande.
- Vad är VD:ns roll? Hur deltar VD:n med sin arbetskraft och sin tid i processen?
- Kommunens Visionsarbete 2021, dvs tio år fram i tiden, ska vara klart så processen inryms i denna ram.
- Samarbeten löper friktionsfritt mellan ALV-Näs-Besöksnäring-Kommun - vilket det inte görs fullt ut i dag, även om olika läkningsprocesser pågår.
- Nya politikerna är med på noterna och är uthålliga och övertygade över partigränserna.
- Företagarna och näringslivet är med; de äger 70% i VTN AB och ska tydligt ange hur stor budget de vill satsa i detta projekt. De som gått in som stora ägare har säkert ambitionen att också satsa mycket pengar i detta. Varför skulle de annars gått in som delägare i VTN AB - en ägare satsar in kapital i det man äger.

Jag tror inte man lyckas uppfylla dessa krav, vilket aktualiserar frågan att dela på VTN AB. Låta det bolaget enbart sköta Turism och Event och låta ett kommunalt renodlat Näringslivsbolag sköta näringslivskontakterna. Det är en egen fråga jag personligen kommer att driva i valrörelsen, eftersom mitt förslag inte hade så stort stöd i partiet att det ingick i vår valplattform. Där anges dock beslut om en näringslivschef och jag tycker det är ett gott beslut, om nu inte mitt eget förslag om ett särskilt näringslivsbolag kan nå majoritet.
Det finns all anledning att vänta med destinationsbeslutet och "bråttom" innebär inte alltid rätt beslut.
Över en tidsperiod är det viktigare att det blir rätt. Och att alla kan vara med på tåget.
Det sker inte förrän såren, som nyss revs upp igen, läks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar